Fiind miercuri, revin cu un nou episod din experiențele mele cu morile de vânt. Azi ating un subiect și îi am în vizor pe cei e la fostul OPC – mai nou ANPC Autoritatatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.

Intro-ul necesar acestei postări este umrătorul: anterior Crăciunului, transmit via email o reclamație către ANPC Brașov. Cine nu știe, din Brașov se realizează coordonarea pentru Regiunea Centru, aici fiind sediul  Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea Centru ce are în subordine comisariatele din județele Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu, Alba. Brașovul are statut dualist, putând fi contactați via email prin 2 adrese diferite brasov@opc.ro și reclamatii.brasov@opc.ro. Prima e pentru Comisariatul Regional, a doua pentru cel județean.

Revin, trimit email cu solicitarea prima oară în 17/12/2013. După câteva zile, neprimind nici un număr de înregistrare, deși solicitasem acest lucru în corpul email-ului, revin telefonic. Primul răspuns e sunați mâine ! Revin a doua zi cu telefon și cică nu mă găsesc în registru, deci n-au primit nimic. Retrimit întreaga chestiune din nou via email în 23/12/2013. Până după anul nou tot revin telefonic întrebând măcar dacă s-a primit reclamația, nimeni nefiind capabil să-mi răspundă, indiferent de cât timp aștept la telefon și oricât se răsfoiește registrul. Plecat deja din Brașov, îmi zic că deja sărbătorile au pus capac bunei funcționări a statului și ura și la gară!

Imediat după anul nou, în prima zi lucrătoare a funcționarilor (mulțumim dl Ponta!) adică 06/01/2014 mă prezint personal la ANPC Brașov să depun reclamația în format printat (hardcopy). De abia atunci se regăsește în registru reclamația mea înregistrată înca din data de 23/12/2013 (cu numele meu, cu numele corect al operatorului împotriva căruia era îndreptată …). Am plecat bucuros că măcar au primit-o și înregistrat-o, igorând problemele ce mi le-au cauzat. (PS: nici până azi nu mi-au confirmat primirea vreunui email)

Răspunsul vine ceas, după standardele românești conform art.8 din ORDONANŢĂ nr.27 din 30 ianuarie 2002, la exact 30 de zile de la înregistrare. Nu o zi mai târziu, nu mai devreme.

Art. 8. – (1) Autorităţile şi instituţiile publice sesizate au obligaţia să comunice petiţionarului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării petiţiei, răspunsul, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă.

Aici putem observa prima oară – reminiscențe ale perioadei comuniste:   incapacitatea funcționarului public de a rezolva mai repede problema cetățeanului care contribuie la salarizarea lui. Se merge tot timpul pe perioada maximă! (ca și notă: nicăieri în legislație nu e interzis să răspunzi mai rapid, mulți însă o fac la limita legii… bine măcar că e clar indicată perioada de 30 de zile că altfel …)

2014.03.03-ANPC-Brasov-incapacitate_01

   A doua bilă neagră e că răspunsul de la ANPC Brașov, deși e datat ca fiind emis în data de 09/01/2014 îmi este comunicat exact după cele 30 de zile de la data când ei au decis să înregistreze reclamația mea. Chestia asta spune mult despre capacitatea conducerii instituției:  fie știu de astfel de situații dar nu fac nimic, fie nu știu și nici nu-i interesează, fie e o durere-n tenis că știu că oricum nu pățesc nimic – fiind numiți politic.

2014.03.03-ANPC-Brasov-incapacitate_02   A treia bilă neagră pentru mai multe persoane din instituția aia (filiala județeană precum și cea regională care nu știe cu ce oameni lucrează) e modalitatea de utilizare a limbii române în răspuns. Zici că e răspuns de gazetar, care scrie cu â din i (adică cu î), nu folosește deloc diacriticele, și mai ales încalcă legea art 3 aliniatele (1) și (2) din legea 183/2006: 

Art. 3.
(1) Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi notarii publici au obligaţia de a utiliza codificarea standardizată a setului de caractere româneşti în activitatea de elaborare a documentelor în formă electronică, dacă acestea sunt redactate în limba română.
(2) Obligaţia de utilizare a codificării standardizate a setului de caractere româneşti se aplică tuturor documentelor în formă electronică, elaborate în limba română de autorităţile şi instituţiile publice, precum şi de notarii publici, atât documentelor cu circulaţie internă, cât şi documentelor destinate altor autorităţi, instituţii publice, notari publici, precum şi oricărei persoane fizice sau juridice.

2014.03.03-ANPC-Brasov-incapacitate_03PS: N-am terminat cu ei, seria va continua; am fost în audiență și am material nou!