De la mijlocul lunii februarie 2014 au fost reînnoite autorizațiile taximetriștilor din Brașov; îi puteți identifica ușor, toți au deja ecusoanele verzi lipite pe portiere. Aspectul românesc din problema asta e că cele vechi (portocalii) expiraseră la 31.12.2013; văzusem o groază de taximetriști care circulau cu autorizația veche de parcă nu s-a întâmplat nimic. Ulterior am aflat de la un șofer de taxi că de fapt a fost o bulibășeală la Primărie care n-au livrat la timp…
Acum, despre experiențele mele cu taximetriștii din Brașov: de prea multă vreme (a se citi din facultate) sunt client ocazional de taxi. Am trăit, văzut și experimentat multe precum și am auzit o serie de povești de la amici în care am încredere, unul din ei circulând cu taxiul timp de aproape 2 ani de zile, aproape zilnic.
Pentru mine firmele se împart în 2 categorii: cele serioase și cele de evitat. Ca să fie clar, fiind un blog personal, ceea ce citiți aici e o părere personală argumentată; nu mă aștept ca absolut toți să mă aprobe.
La firme de evitat aș include City Taxi, ATI și poate RoTaxi. La City Taxi nu mi-a plăcut la mai multe mașini nivelul de curățenie din interior, ah și ar mai fi și asta de luat în seamă. ATI – care tind să cred că vine de la Asociația Taximetriștilor Independenți – e de fapt un dispecerat la care s-au aliat mai mulți independenți. Cei mai mulți soferi de taxi de la ATI peste care am dat (să zicem 80%+) erau foarte tupeiști, bădărani și se purtau de parcă ar trebui să le mulțumești în continuu că s-au îndurat să te ia în cursă, pe care în final tu o plătești. Atitudinea probabil vine că știu că nu au nici un șef și că oricum fraieri găsesc la tot pasul. Dacă ai avut tupeul să le mai ceri bon fiscal, riști să auzi tot felul de chestii interesante la adresa ta. Embargoul personal impus nu mă mai lasă să mă sui la unii din ăstia în mașină, nu de alta dar țin la anumite aspecte chiar dacă asta înseamnă trebuie să merg pe jos. La ATI și RoTaxi am dat peste cei mai mulți șoferi care se apucau de fumat în mașină fără absolut nici o jenă sau o minimă întrebare, bașca unii o scăldau în manele, cu geamul de la șofer lăsat chiar și pe temperaturile joase de iarnă. Orice rugăminte adresată șoferilor era îndeplinită după niște bombăneli evidente. În plus, în vreo 2 cazuri de noapte, la RoTaxi, șoferul a refuzat nepoliticos cursa pe motiv că nu scoate destui bani (erau vreo 5-7 lei asigurați), în schimb cerând suma X pentru serviciu, evident fără bon.
La firme serioase aș include BRATAX pentru următoarele motive: folosesc numai mașini dintr-o clasă superioară (gen Kia, Volkswagen, Skoda, etc. fără Logan), șoferii sunt foarte serioși și disponibili, te ajută cu încărcatul/descărcatul bagajului în portbagaj (știu, e trist că trebuie să te minunezi de așa ceva), nu conduc ca la raliu, deci vei sta comod în spate; șoferii poartă cămașă și de cele mai multe ori cravată, așteaptă respectuoși iar muzica de cele mai multe ori e în surdină. Ce-mi place mie e că dacă suni la dispecerat și cumva nu sunt mașini disponibile în zona respectivă te întreabă și dacă ești de acord îți trimit o mașină de la MARTAX, fără ca tu să mai formezi alt număr și să aștepți.
Undeva la mijlocul topului personal, din experiențele trăite aș include MARTAX și TOD.
Câteva numere de telefon utile ar fi:
- BRATAX – 0268 – 948, 0268 – 315555, 0726 – 315555, 0757 – 315555, 0760 – 315555; au și aplicație pentru iOS, Android, WindowsPhone
- TOD TAXI: 0268 – 949, 0268 – 321110, 0720 – 32 11 10, 0742 - 32 11 10, 0766 – 32 11 10;
- MARTAX: 0268 – 944; 0268 – 31 30 40, 0723 – 31 30 40, 0745 - 31 30 40.
Tarifele practicate de toți sunt practic aceleași, 1,35 lei/km (valabil în februarie 2014). Rețineți numărul de pe turelă sau numărul de pe ecuson, în caz că vreți să faceți ulterior reclamații.
Actualizare 26.11.2014: Patronul care dețin firmele Martax și Bratax au fost reținuți 24h pentru evaziune fiscală în domeniul taximetriei.
Eu evit sa merg cu Tod. Soferii sunt foarte vorbareti si isi impun violent punctul de vedere. Am ajuns la concluzia ca intra in sarcina lor sa poarte orice fel de discutie, fie ca ii place clientului, fie nu. In schimb, mie Ro Taxi mi se pare OK
Circul destul de rar cu taxiul. La ATI am avut mai putine experiente negative decat tine (50-50), iar Martaxul ar fi coada listei mele (nici nu l-am mai folosit de cativa ani). Dar daca Bratax ar avea mai multe masini in conditiile de acum, nu as mai circula cu altii.
@SO: Bine de știut un alt punct de vedere. Cu alții mai umblii ?
@Ruksana da, TODul îl folosesc ca rezervă.
Am folosit aproape toate firmele din Braşov (inclusiv ţepari – cu sau fără ştiinţă – vezi turele gen MarTax numite MaxTax). Din experienţele mele (destul de restrânse) aş clasa Ro puţin mai sus decât TOD şi nu pot spune mai nimic despre City (o singură cursă neplăcută). Referitor la ATI (şi nu numai), am avut în general două tipuri de experienţe: varianta1 – maşină dărâmată (Logan cu mulţi kilometri şi interior cel puţin dezordonat) + şofer nepotrivit (vorbit la telefon, condus smucit sau bătrân şi lent) sau varianta2 – maşină OK (curată, întreţinută) + şofer excelent (mers lin, semnal, politicos); alte combinaţii nu cred că am găsit. Eu nu folosesc taxiul decât în interes personal şi nu cer bon (parcă şoferii de la Bratax îl oferă fără să întrebi), dar sunt oameni care au nevoie să deconteze cursa. Nevoia bonului (fiscal sau nu) e un aspect important care înfluenţează alegerea firmei şi nu toţi şoferii ţi-l dau fără să cârcotească. Oricum, cred că a venit vremea să le mai dau o şansă celor pe care i-am ocolit în ultima vreme.
[…] Dacă folosiți taxiul, alegeți firma BRATAX (șoferi la costum, civilizați, tarif 1,33 lei/km, nu trag țepe, mașini curate). Evitați taxiurile private din jurul gării și câteva firme neserioase – detalii; […]
Va salut,
pentru mine personal mergeti in continuare cu bratax si martax ca de… numai ei mai au tariful de 1,33 la km,si sunt foarte ok cum am vazut scris mai sus de un coleg internaut,dar hai sa ne gandim si la ce se intampla la cele doua firme cu banii incasati si daca se mai intorc si ceva din taxe si impozite inapoi in comunitate cum ar fi normal.
Modul de functionare al celor doua firme a iesit de curand la suprafata,cand politia a aflet ca faceau evaziune fiscala,si nu de cativa lei,si modul de angajare al soferilor care statistic trebuiau sa stea la munca 14-15 ore pentru asa zisul decont,si plus sa faca ceva si pentru ei,de unde si cele mai multe accidente rutiere cu acesti soferi.
Asa ca mergeti in continuare cu ei ca asa vom ajuta la evaziune fiscala si la incurajarea lor(daca se poate de ce nu).
in aceasta seara am sunat la toate companiile pt un taxi, am primit acelasi raspuns ca nu exista masini disponibile.Am coborat in Livada Postei, unde erau taxiuri, am ales firma Bratax ( stiind ca sunt ok) , cu copilul mic in brate, dl sofer m-a intrebat unde doresc sa merg, i-am comunicat adresa si mi-a spus ca nu ma duce deoarece strada este blocata de trafic ( pe rosiorilor); am incercat sa ii spun sa ma lase macar in apropiere, dar cu un gest arogant mi-a inchis geamul nelasandu-ma sa termin si a plecat; este vorba de masina cu indicativul 28. Atata nesimtire nu am vazut, nu am cuvinte. Am apelat la k alta companie disponibila si surpriza strada nu era nicidecum blocata. Se plang ca ies bani putini, dar la cum se poarta ar trebui sa nu ii accepte nimeni, sau macar sa se ia o masura. Eram dispusa sa ii platesc dublu cursa numai sa nu stau cu copilul de 1 an si jumatate pe strazi… nu plecasem la distractie si dc am apelat la un taxi si m-am umilit in fata acelui om era pt o urgenta. M-as bucura ca acel om sa raspunda pentru indolenta lui. La aceasi companie , bratax, acum 2 saptamani am fost sa cumpar un sac de 15 kg mancare caini, iar soferul a fost foarte deranjat ca l-am rugat sa imi deschida usa portbagajului….ce sa mai vorbim de ajutor…niste nesimtiti
Personal, recomand scoaterea firmei Bratax din lista celor “serioase “. O fi firma serioasă, dar taximetriștii lor- varză!