Gata și concediul acesta; formularea e un pic mai ciudată pentru că încă mai sper la unul, sau măcar la câteva zile până la următorul hop, de Crăciun.
Mai îmi lipseau 4 km și ajungeam la cifra rotundă de 5000km parcurși cu mașina prin vest. Mie-mi place să conduc, să explorez locuri noi și să mă bucur de independența oferită de mașina personală.
România
În drum spre autostrăzile străinilor, cu ieșirea pe la Nădlac, în prezent ai 2 mici fericiri: autostrada/centură a Sibiului (as zice vreo 30 km) și o bucată de autostradă de vreo 40 km între Orăștie și Deva. În rest e trist, lent și fie periculos fie cu polițai la pândă.
O chestie interesantă, parcă ireală mi s-a întâmplat. Imediat după Deva, începuse să plouă, știam că aparatele radar nu sunt omologate să funcționeze pe ploaie, aș că am mers un pic mai repede (72 vs 50 km/h) la ieșirea dintr-un sat, unde era un radar. M-au oprit și mi-au recomandat să o las mai moale că totuși plouă. Toate astea pe un ton extrem de amiabil, fără intenția de a cere șpagă, fără amendă și în timp ce ofițerul stătea în ploaie la geamul mașinii. Pentru România anului 2013, pentru mine e ireal.
La întoarcerea în țară, gropile de pe carosabilul maghiar – imediat de la ieșirea de pe autostradă dintre Mako și Nădlac – te readuc la realitate. Milițienii stau la pândă cu radarul în cascadă iar orice altă abatere trece nesancționată. Asta-i România care o știu !
Ungaria
Vinietă am explicat cum mi-am luat și că nu trebuie lipită pe parbriz. E nevoie de atenție sporită la trecerile la nivel de cale ferată, unde potrivit codului rutier maghiar, viteza maximă admisă e 30 km/h, și cam acolo stau ei la pândă. Pe autostradă e parfum, doar că ungurii sunt mai kamikaze-n condus, mai ne-experimentați în trafic și tind să ți se bage în față pe banda de viteză, ei cu 100 tu cu 130+ km/h.
Pe autostrada/centură a Budapestei (M0) erau ceva lucrări cu deviații, semnalizate foarte bine la început apoi lipsă totală de semnalizare și dacă n-ai GPS riști să ajungi în centru…
Ah da, carburantul e scump ca dracu’. Neavând încă euro, orice le plătești în moneda europeană ei acceptă, fac ei paritatea la un curs care le convine lor și restul ți-l primești în forinți. Din motivul acesta, de regulă, pentru mine Ungaria e o țară de tranzit, unde mă opresc pentru pit-stop-uri tehnice (a se citi nevoi fiziologice) sau pauze de relaxare în parcări. Shopping zero.
Austria
Aici trebuie vinietă, 8,3€ pentru 10 zile. Nasol e că trebuie lipită pe parbriz. Am găsit eu o soluție. Lapte și miere, viteza maximă de 130 km/h ajunge ușor la 145-150 km/h tolerată în zonele unde nu sunt alte restricții. Ungaria mai e cum mai e, dar de când intri în Austria observi – dacă ai ochi – diferența în bine la multe lucruri.
Carburantul (diesel) e mai ieftin decât la noi, dar nu la stațiile de pe autostradă ci cele din orașe.
Germania
The land of choice. Autostrăzi gratis, mare parte fără limită de viteză. E interesant că nemții sunt mult mai experimentați la condus, număr redus de accidente, cu toate că și la 160-170 km/h se întâmplă destul de des să treacă rachete pe lângă tine.
Carburantul e un pic mai scump ca la noi – eu alimentam cu 1,379 €/l dar am văzut pe autostrăzi și 1,599 €/l. Pe lângă orașele mari, dacă nu îți e deja familiar termenul stau, cu siguranță îi vei afla sensul.
Am petrecut prin Bavaria, patria berii, a weissbier-ului. Anterior Oktoberfest-ului se organizează festivaluri locale ale berii pentru nemți, unde nu prea apar turiști. E super fain. La astfel de festivaluri berea are o concentrație de alcool mai mare decât normal (ex Paulaner, care-i cunoscută și la noi de regulă are 4,5-5% iar la Oktoberfest se servește un produs special cu 6% alcool). La noi parcă e mai diluată.
Elveția
Țara dintotdeauna neutră și care are o politică destul de evidentă împotriva turiștilor. Partea bună e că de când cu accesul în Uniune, tu ca român nu mai ai nevoie de viză de intrare și îți e permis accesul pe bază de carte de identitate. Dacă ai și plăcuțe cu numere de RO la mașină, mai mult ca sigur (99%) te lipești de un control random al mașinii în timp ce coloane întregi de nemți, francezi, austrieci trec fără să schițeze un gest.
Hoți mari, cu amenzi pe măsură, taxa de autostradă e 40 CHF ( aprox 34€) și e valabilă 12 luni. Termen mai scurt nu se poate. Amenda e mare, de la 250 € în sus. Nu te silește nimeni să o iei pe autostradă, pe drumurile naționale e gratis, dar e cu limită strictă de viteză 40-50km/h în localități și 80 în afară. Elvețienii fie au în sânge respectatul legilor (cel mai probabil) sau nu se încumetă să plătească. Oricum, merg ceas pe drum. Limita e 80, ei merg cu 75 km/h. Când îi depășești fac ochii mari ca cepele.
Ah da, 1 CHF = 1,24 €. Prin baruri, cluburi, magazine și transport în comun, poți plăti cu euro, bancnote, ți se aplică paritatea de 1 la 1, iar restul îl primești în franci. Așa ajungi să plătești pentru o bere normală la o terasă lângă lac și 10 €.
Pentru noi a meritat excursia. Retina a rămas impregnată cu o multitudine de imagini faine, DSLRul a captivat ceva mai mulți pixeli, am respirat aer proaspăt din munți am trăit într-o altă cultură. Proviziile care au încăput în mașină au meritat drumul. Am zis !
Lazile de Paulaner care se impart in doua sunt geniale!
Nici la Italieni nu imi este rusine cu costul autostrazii iar pentru ce platesti nu este nici cea mai buna.
Absolut geniale am zis si eu. Le putem găsi și un minus, doar 10 recipiente pe parte.
Am cotizat si la autostrazile italienilor, acolo iesi mult mai scump si decat Elvetia…
[…] așa vin îmbrăcate multe domnișoare /doamne la festivaluri ale berii prin Germania. Cum povesteam aici, am fost pe la vreo 2, […]
Ochiometric as fi zis ca centura Sibiu-lui are la nivel de A cam 20km iar bucata proaspata pe baza numaratorii placutelor cu kilometrajul i-am dat cam 33-34km. Wiki in engleza zice cam ce am calculat eu:
Sibiu bypass (17.5 km)
Orăștie – Deva (32.5 km)
http://en.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Romania
In rest, vigneta de Austria depinde de unde o iei, eu am dat 10EUR cumparata dupa ce-am trecut de vama Hu-Au, dar era de fapt o ghereta ungureasca cu pret in HUF. Iar pe aia de Hu am luat-o din Ro, la fel pretul indicat in HUF dar parca am dat 60RON. Pretul la combustibil in Au si De e sensibil mai mare la statiile de pe A, pt Au e relativ simplu, alimentez la statia de la aeroportul din Viena, din ce retin pt diesel am platit 1,429 EUR/L fata de pretul de pe langa A care era cam 1,55 EUR/L.
La nemti se lucreaza in draci pe autostrada care leaga Stuttgart de Munchen (A8), cu termene generoase gen Decembrie 2015 pe alocuri si multe limitari la 80km/h, stiam ca se circula prost de la dus asa ca la intors am luat-o pe partea Nuremberg-Frankfurt (A3) unde am stat pe autostrada si am pierdut cam 3 ore suplimentare…desi nu era vreme frumoasa sa zici ca-i lumea iesita la plimbare.
eu am fost mai darnic cu km de autostradă :), dar ai dreptate.
Eu am alimentat în Salzburg (oras, nu autostradă) cam cu 1,399 €/l și prin Bavaria, până aproape de Munchen și prin Baden-Wuttenberg pe la 1,369 €/l. E drept, preturi erau si mai mari, am vazut și 1,549, dar am fost norocos de fiecare dată când trebuia să realimentez.
Văd că am fost inspirat, înainte de plecare aveam în program și câteva zile în Stuttgart (și la muzeul Mercedes) dar am renunțat. Tu ai fost ? Cum ți se pare comparativ cu cel de la BMW ?
[…] de afară m-a făcut să mă gândesc ce bine era în concediu. Partea 1 […]
[…] o tură mai lungă prin Austria, Germania, Elveția. În mașină 4 terminale, 2 Orange și 2 Vodafone. În timp ce mă apropiam de Salzburg, ambele […]
[…] unor amintiri din concediul de vara trecută. Atunci apelând parcă la latura de explorator – am cutreierat o oarecare distanță cu mașina prin Europa. Vizitând unul din amicii mei, tot pasionat de fotografie și descoperind carcasa subacvatică ce […]