Reclama e sufletul comerțului, cel puțin așa zice o zicală mai mult sau mai puțin veche. Este evident că în reclamă apare ceea ce dorește producătorul/vânzătorul să apară; Minciuna în reclame sau deviația de la realitate, există cred că aproape în fiecare caz.

Un exemplu cu care toți ne-am lovit cel puțin o dată în viață: îți aduci aminte de reclama de la McDonalds cu ditamai bugerul, mare, apetisant ? După ce-l comanzi ce văzusei în reclamă și-l compari cu poza, constați că de fapt substanța e aceeași, doar că forma, aranjarea diferă considerabil. Chestia asta numesc eu – deviație voită de la realitate, mai pe scurt marketing sau într-un limbaj toporistic minciuna în reclamă.

N-am nimic cu firma de fast food de mai sus, practica e general valabilă, cu exemple la Nokia – cu reclama capacității de înregistrare video a smartphone-ului Lumia 920 PureView (youtube – vezi mini 1.08) sau la Canon care fuseseră prinși la un moment dat că realizaseră poze pentru o săpunieră cu un ditamai Hasselbalde-ul …

Totul ține și de etica celui ce suportă financiar reclama, dar și de perioada în timp la care apare pe piață. Mi se par super interesante reclamele astea vechi din continuare:

old-ads_02 old-ads_03 old-ads_04 old-ads_05 old-ads_06

Răspunsul la întrebarea din titlu: cu un minim de scepticism.