Mi s-a ivit o oportunitate și vreo 3 zile am fost pe litoralul românesc, acum la sfârșit de lună mai 2013. Ca să consemnez totul, trec aici datele și impresiile mele ce le consider interesante:

A. Transport - super ok, cu mașina.

  • La dus am ales traseul cel mai rapid – pe autostrăzi. link traseu. În total vreo 400 km, parcurși în 4h 20 min (plecare în weekend, duminica spre prânz, 1 pauză de vreo 10 min, mers spre limita superioară a vitezei legale). Pentru România mi se pare o performață bună.
  • La întoarcere am ales o rută ocolitoare, de fapt e mai scurtă cu vreo 5-10 km (irelevant) dar am făcut multe opriri. link traseu. E imposibil de cuantificat timpul total, dar asfaltul se prezintă într-o stare bună spre excelentă (marcaje ok, denivelări puține, 3-4 gropi evitabile, asta ca să nu uităm că trebuie să plătim și impozite). Pentru cine nu știe, drumul e format din sectoare lungi și drepte (monotone pentru cineva ca mine, obișnuit cu drumurile mai de la munte), viteza maximă legală e 100 km/h în afara localităților, mai sunt prezenți ofițeri de poliție care fac prevenire rutieră stând la pândă cu radarul. La capitolul pericole avem: o groază de râciuri de Dacii din familia 1300 încă defilează pe străzile din Ialomița, mulți bicicliști (probabil beți) care trebuie feriți mult mai des decât pe aici prin zonă și conaționali care traversează extrem de lent strada – fix pe unde le trece prin cap, indiferent dacă sunt în localitate sau nu și de multe ori fără să se asigure…
Eforie Sud, dimineața devreme (pentru mine) ”orele 7"

Eforie Sud, dimineața devreme (pentru mine) ”orele 7″

B. Litoralul românesc. (intro: nu l-am mai vizitat de vreo 3-4-5 ani, nu’s un mare fan dar am ajuns prin alte locuri similare pe la vecini euro-africo-asiatici și consider că pot emite o părere). Am ajuns și mi-am făcut o părere despre:

Eforie Nord

  • 90% din hoteluri și facilități de cazare erau încă închise;
  • găseai câteva terase/restaurante deschise și nu mureai de foame. (aș zice așa vreo 10);
  • mulți câini vagabonzi (pașnici – cel puțin cu mine) și culmea destule pisici (tot vagaboande). Cred că au dezvoltat o relație de simbioză cele 2 clase de patrupede, că se tratau unele pe altele cu sictir.
  • am remarcat curățenia de pe străzi (nu erau gunoaie aruncate); tot ce ține de parcuri, zone verzi, copaci – era nearanjat, neîntreținut: de crengile copacilor trebuia să te ferești că să poți merge pe trotuar; gardurile verzi aveau forma care le-a dat-o natura. Era plin peste tot de un fel de puf (de la niște copaci/sălcii) – care ți se punea pe mâncare (dacă erau pe terasă), sau se prindea de pahar.
  • plajele erau curate, fără urme de alge. Lipseau totuși coșurile de gunoi (dar am identificat unele aproape de scări);
  • Wireless-uri nu prea erau, din puținele terase deschise unii se pregăteau de adevărate party-uri cu muzică populară (iar după ce față aveau și stil vestimentar adoptau, bănuiesc că ajungeau la manele ușor);
  • Prețuri la terasă foarte aproape de plajă (deci mai scumpă): hamsii prăjite 4 lei / 100 gr; pâinea era extra (nu m-a interesat); cartofi prăjiți 5 lei porția; Bere draft Ursus 0,4l – 3,5 lei; Bere draft Timișoreana 0,4l – 3 lei; apă Dorna 0,5l – 2,5 lei, doză 0,33l Cola 3 lei. Pizza începea de la 14 lei. Tot ce văzusem pe la 2-3 terase nu corespundea cu standardul meu și nu aș fi mâncat decât în caz de ultimă instanță.

crossfire.ro-export_800px_beach_RO001

Eforie Sud

  • mai liniștit și mai pustiu. Aceleași condiții ca mai sus. Vreo 2 cunoscuți nu au găsit nici un ATM funcțional să retragă bani. Au aflat că ar fi fost doar 2 …
  • aici am văzut echipe de la spații verzi care măturau străzile, deci ceva se mișcă.
  • infrastructura pentru coborât pe plajă – scările erau cam praf, mutate de mișcarea pământului și cam dificil de parcurs. Am remarcat bordurile coborâte pentru persoane cu dizabilități. Doreii sau alți meseriași români le montaseră astfel încât mai lăsaseră vreo 10 cm buni până la stradă, deci impracticabile.
  • Prețuri la terasă foarte aproape de plajă (deci mai scumpă): ciorbă de burtă – 9 lei; cașcaval pane 100 gr – 7 lei; pește prăjit sau la grătar 100 gr -10 lei (crap, somn, șalău); salate pentru garnitură 3 – 4 – 5 lei; mușchi vită la grătar 100 gr – 27 lei.

Constanța

  • am vizitat centrul istoric, care e de fapt șantier unde nimeni nu lucra (lunea pe la ora 17);
  • străzile arată ca după bombardament (și cele unde nu au început lucrul);
  • vagabonzii (câinii / pisicile) domneau, și nu erau agresivi.
  • parcarea în centru istoric / vechi se taxa la staționare (2 lei), din câte am înțeles indiferent de timpul total. Oricum nu ai ce vedea și nici nu poți sta prea mult.
  • o serie de terase au apărut, care au mâncat din spațiul trotuarului și te chinui efectiv să înaintezi.
  • am indentificat 1 singur panou care să te dirijeze spre atracții (aleatoriu: moschee, muzeu, paragina de cazinou, catedrală, etc.)
  • n-am găsit nici o promoteriță votantă de-a lui Mazăre, probabil ori erau la Mamaia, ori mai turnau un videoclip, ori erau la școlit prin Brazilia.
  • arată jalnic !

Mamaia nu m-a interesat și pe mine m-a pierdut din audiență de când au instituit taxa aia faimoasă (nu pentru bani ci pentru principiu). Am plătit-o de destule ori, am rămas la aceeași impresie. Tura asta nu am vrut să-mi fac timp să dau pe acolo. Chiar nu știu dacă se mai aplică.

Din câte înțeleg de la un amic cu aceeași viziune și expunere, la nivelul anului trecut, spre sfârșit de sezon, mai spre sud – litoralul e și mai prăpădit și trist. La ce am văzut, nu cred că o să mă duc special pentru o vacanță la marea noastră. Economic nu merită, intelectual nici atât.

PS: idee pentru dl Mazăre – să înceapă demersurile de recunoaștere a urlătorilor, preponderent mexicani, ce desfășoară activități de intermediere comercială sau vânzare pe plaje. Oare ne-am primi în Unesco World Heritage ?

Mai urmează, zilele următoare fotografii.