În ultima vreme singurele chestii din media românească cărora le mai dau ceva atenție sunt regionalizarea și autostrăzile. Dacă pentru regionalizare mă aștept la cele mai vesele soluții de la Dragnea & co. la capitolul autostrăzi cu taxă constat cu uimire existența unor dovezi clare a stării generale proaste în care ne aflăm:

1) dpdv politic - toate guvernele trecute și cel actual mint și promit marea cu sarea. Mai rău e că mai sunt mulți care chiar cred ce li se promite. (exemplu 1, exemplu 2);

2) dpdv moral/etic – politicienii dau dume peste dume, doar doar mai pică niște proști în plasă. Aici cred că e necesară o dezvoltare a ideilor: puținul ăla verde de autostrăzi din imaginea de sus, circulabil azi, a fost construit din banii tuturor românilor, pe pământul statului fiind susținut din taxa de rovinietă și din acciza care e inclusă automat în costul carburantului. (să-i zicem dublă taxare).

Ideea/soluția fabuloasă lansată ca urmare a incompetenței politicienilor trecuți e autostrada cu taxă pe porțiunea Comarnic – Brașov. Înțeleg – e sector montan, greu accesibil (nu că porțiunea Turda-Cluj deja construită sau Deva – Orăștie), dar totuși pe mine ca rezident în Brașov o să mă taxeze de 3 ori să circul pe viitoarea autostradă !!! (acciză carburant, rovinietă, taxă autostradă). Fiind încă la stadiul de idee dar mi se pare hazliu rău (de fapt plâng în hohote) de prostia celor care discută despre soluția asta fără să ia în discuție și tratamentul diferențiat ce va fi aplicat populației.

Mai e de semnalat că încă nu au luat în calcul cine și când va începe construcția sectorului Ploiești – Comarnic, de altfel absolut necesar.

Dacă privim mai spre vest la alte țări Euro-Schengen-izate, costul per kilometru pe o autostradă cu taxă nu e chiar mare. Am ales 2 rute mai lungi din Italia și una din Franța pentru exemplificare:

1. Trieste – Torino (Italia de la est la vest) – 530 km = 39,5 EUR ==> 0,074 EUR / km (0,33 lei/km)

crossfire.ro_cost_trieste_torino crossfire.ro_cost_trieste_torino_harta

2. Trieste – Roma (Italia de la nord-est spre centru-sud) – 642 km = 45,40 EUR ==> 0,070  EUR / km (0,31 lei/km)

crossfire.ro_cost_trieste_roma crossfire.ro_cost_trieste_roma_harta

3. Nisa – Paris – 917 km = 74.10 EUR ==>  0,080  EUR / km (0,36 lei/km)

crossfire.ro_cost_nisa_paris_cost_harta

La cei 58 km cât va avea secțiunea Comarnic – Brașov, aplicând tariful de Franța (că-i cel mai mare) ajungem la 21 lei / drum. Nu ar fi mai ok să se impună de pe acum taxare pe autostradă, pe secțiunile deja date în folosință ? s-ar mai aduna ceva bani la buget.

Cu probabilitate de 99% – când și dacă va fi gata (cu tot cu taxă) – voi circula pe autostradă, până-mi iau elicopter sau emigrez.

Nota Bene: în calcul de sus, am folosit 1 EUR = 4,4 lei, am apelat la site-urile oficiale ale italienilor si francezilor (echivalențe CNADNR) și am calculat pentru o mașină din clasa mică (nu SUV / tank / camion).