De ceva vreme știu că trebuie să achiziționez anvelope de iarnă. Am căutat o vreme care e cadrul normativ, care sunt condițiile de siguranță care sunt bunele practici în domeniu. Rezultatele mele în acest ghid:

1. Cadrul legal – România

2. Aspectele esențiale – când vine vorba de anvelope de iarnă fără să citești legislația anterior indicată, valabil de la 1 noiembrie 2011:

A. Pentru autoturisme, SUV, 4×4, vehicule comerciale ușoare, masa maxima autorizată sub 3.5 tone

Daca pe șosea este zăpadă, gheață sau polei este obligatorie folosirea anvelopelor cu marcaj M+S pe toate roțile. Lipsa lor la un control al Politiei pe o șosea acoperită cu zăpadă, gheață sau polei atrage amendă contravențională; amenda este de la 9 la 20 puncte-amendă (un calcul simplu valabil la început de 2012 ne poziționează amenda între 603 şi 1.340 lei)

În cazul provocării unui accident pe o șosea acoperită cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca autovehiculul să fie echipat cu anvelope cu marcaj M+S, conducătorul autovehiculului va suporta daunele provocate infrastructurii rutiere și a costurilor de eliberare a drumului !

B. Pentru camioane si autobuze, vehicule destinate transportului de persoane cu mai mult de 9 locuri si de marfa cu masa maxima autorizata mai mare de 3.5 tone

 Daca pe sosea este zăpadă, gheață sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie pe axa/axele de tracțiune. În lipsa anvelopelor cu marcaj M+S, este obligatorie folosirea lanțurilor sau altor echipamente antiderapante omologate.

Notă pentru ambele cazuri: Certificatul de inmatriculare se reține de către poliția rutieră dacă autovehiculele circulă pe drumurile publice acoperite cu zapadă, gheață sau polei, fără anvelope de iarnă. Polițistul rutier eliberează conducătorului de vehicul o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație.

3. Mituri Rutiere Elucidate:

  • Dovada că am montate anvelope de iarnă: Nu e nevoie de nici o dovadă de achiziție, certificat de omologare, etc. Se citește pe lateralul fiecărei anvelope marcajul M+S (sau M.S sau M&S) : mud & snow (noroi & zăpadă)
  • Circul pe drumuri publice iarna, cu șosea uscată fără anvelope de iarnă. Risc amendă ? NU. Legea română indică obligativitatea anvelopelor de iarnă pe drumuri acoperite cu gheață, zăpadă sau polei. Agenții de Poliție pot interzice continuarea drumului dacă în față există porțiuni acoperite de gheață, zăpadă sau polei și vehiculul dumneavostră nu este echipat corespunzător.
  • Anvelope late sau înguste ? Este un mit că instalarea de anevlope late (ex: 225 față de 175 mm) vă avea ca rezultat aderența crescută. De fapt și de drept anvelopele înguste sunt opțiunea optimă pentru iarnă pentru utilizare urbană, deoarece se comportă ca un cuțit care taie untul (zăpada) și ajung mai repede la asfalt pentru aderență. Pentru utilizare offroad (gen monster truck) iarna sunt extrem de utile anvelopele cât mai late – ca să nu se afunde mașina în zăpadă.
  • Anvelope de iarnă sau all-season ? din punct de vedere legal între cele două tipuri de anvelope nu e nici o diferență. Atât anvelopele de iarnă cât și cele all-season au marcaj M+S; din punct de vedere al performanțelor și șiguranței cele all-season sunt cu riscuri!

[…]din punct de vedere tehnic anvelopa all-season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă că a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată.[…] – link Registrul Auto Român

4. Anvelope de iarnă: când și unde ?

(click pe imagine pentru mărire)

Anvelopele de iarnă sunt recomandate când temperatura scade sub 7 grade Celsius. Sub această temperatură, anvelopele de iarnă devin mai dure, rigide și se observă un declin în performanță, confort și siguranță rutieră. Compoziția specială a anvelopelor de iarnă asigură flexibilitate și la aceste temperaturi, fiind garantat un contact perfect cu solul, întotdeauna.

La temperaturi joase, anvelopele de iarnă reduc distanța de frânare cu 10% pe suprafețe umede și cu 20% pe sufrapețe acoperite cu zăpadă. (e doar rezultatul unui test intern al unui producător)

5. Noua etichetare UE a anvelopelor

  • Din 1 noiembrie 2012, toate anvelopele vândute în Europa pentru autoturisme și vehicule utilitare ușoare vor purta etichete speciale noi.
  • Se vor putea compara anvelopele in functie de 3 criterii de baza:
    – Consumul de carburant. Eficienta consumului de combustibil se claseaza de la A la (cel mai eficient) la G (cel mai putin eficient).

– Aderenta la carosabilul umed (un factor cheie de siguranță). Pentru un vehicul echipat cu patru anvelope clasa A, rulând cu 80 km/h, distanța de oprire poate fi de până la 18m sau mai scurtă cu 30% decât cu anvelopele din clasa G.

– Nivelul de zgomot la exterior (sunetul anvelopelor rulând pe carosabil). Diagrama arată nivelul de zgomot al anvelopei in decibeli (dB). Pictograma cu 3 bare negre va indica cum se clasifică în raport cu viitoarele limite europene.

3 bare negre = anvelopa relativ zgomotoasa, dar conforma cu actualele directive UE
2 bare negre = anvelopa cu nivel mediu de zgomot intre viitoare limita si valori cu pana la 3dB mai mici
1 bara neagra = anvelopa putin zgomotoasa sau cu mai mult de 3 dB sub viitoarea limita

Atenție: Scara decibelilor este una logaritmică. 3 decibeli în plus pot însemna un nivel de zgomot al anvelopei dublu.

O resursa excelentă este site-ul Michelin România - link - ce prezintă videoclipuri exemplificative pentru cele 3 criterii de bază ale anvelopelor.

6. Cum și ce aleg ?!

Eu discut întotdeauna de anvelope noi. Eu nu vreau să risc pentru mine, pentru siguranța familiei mele pentru niște bani în plus. Dacă trebuie schimbate anvelopele su nu sunt resurse financiare se pot oricând alege cele dintr-o clasa inferioară (vezi cu etichetarea mai sus).

Nu mă dau mare expert dar mai sunt disponibile pe piață și anvelopele reșapate. Sunt un soi de anvelope reciclate. Practic, se păstreaza baza unui cauciuc vechi (balonul, structura metalică sau sintetică), și se se adaugă o noua bandă de rulare (strat cu caneluri) ce se lipește de partea veche cu un adeziv. Lipirea poate să nu fie perfectă, pot apărea probleme la echilibare, structura metalică este mai slăbită, etc.

Mai sunt disponibile și anvelope uzate (second hand). Dacă nu cunoști personal cine a condus mașina pe care au fost montate nu văd de ce le-ai lua. Lectură liberă aici și aici cu poze. Din experiența proprie vă pot împărtăși prin ce-am trecut eu; la ultima mașină achiziționată – din Germania, menționez asta fiind știut că neamțul cu firmă și cu care faci contract e serios – ajutat de o cunoștință la negociere obțin și 4 jante + anvelope de iarnă. Știam cum se măsoară dacă mai sunt bune și pot spune că se încadrau. La schimbul iarnă>vară cer la service să-mi echilibreze roțile de iarnă tocmai date jos de pe vehicul pentru a le putea monta singur ulterior (am acces gratis la service cu elevator). Am constatat atunci că 2 din 4 anvelope erau ovale, jantele fiind perfecte; se putea observa doar când era pusă roata la echilibrat. Tehnicianul mi-a spus că destul de rar se întâlnește cu o astfel de situație, cel mai probabil cauza pentru care anvelopa devenise ușor ovală a fost modul în care a fost depozitată; intuiția lui e că au dost folosite pe o remorcă ce a stat parcată încărcată mult timp.

Revenind la alegerea de anvelope noi, identific 3 metode de alegere:

  • metada 1: la nimereală (nu-i cazul nostru);
  • metoda 2: puțin informat – ce-mi spune un amic (e posibil, se știe că românul e bun la toate);
  • metoda 3: controlul deplin asupra alegeri făcute pentru siguranța proprie și investiție cu cap. Până la urmă totul are un impact economic;

Evident prima și prima oară trebuie avute în vedere dimensiunile necesare. Dimensiunea standard e de tipul XXX / YY /RZZ urmat de o literă A-V, unde:

  • XXX – Număr format din 3 cifre: Latimea anvelopei in milimetri de la o margine la alta;
  • YY – Numar format din 2 cifre: Raportul înălțimii peretelui lateral al anvelopei în totalul lățimii în procente.
  • Rzz – Modul de producere al anvelopei, R= radial (mai sunt si alte metode) urmat de diametrul în inchi al jantei pentru care se potriveste;
  • A-V – Indicele de viteză – cod dintr-o literă. Indica viteza maxima pe care anvelopa o poate suporta timp de 10 minute de rulare fără a prezenta un pericol. Vezi tabel în continuare.
Indice Viteză
Viteza
M
130 km/h
N
140km/h
P
150 km/h
Q
160 km/h
R
170 km/h
S
180 km/h
T
190 km/h
U
200 km/h
H
210 km/h
V
240 km/h

Puteți afla dimensiunile necesare ale anvelopei fie citind detaliile de pe cele existente, fie consultând ce e trecut in CIV – Carte de Identitate Vehicul.

Exemple:

  • 175/65 R14 – anvelope standard pentru o serie de mașini precum Ford Fiesta, Chevrolet Kalos, Opel Corsa C, Toyota Yaris, Corolla (E11), Prius, etc.
  • 185/65 R15 – sunt anvelopele standard pentru Dacia Logan, etc.;
  • 195/65 R15 – anvelope standard pentru o serie de mașini precum Audi A3, A4, Ford Focus, C-Max, Tourneo, Skoda Octavia, VW Golf, Jetta, New Beetle, Passat, Touran, Caddy și multe altele în funcție de motorizare.
  • 205/55 R16 H – sunt anvelope potrivite pentru majoritatea masinilor compacte din clasa VW Golf, Peugeot 307, 308, 406, Renault Megane, Laguna, Scenic, Seat Leon, Altea, Toledo, Alhambra, Skoda Oktavia, Superb, etc.. H-ul din coadă indică viteza maximă de rulare garantată pentru anvelopă;

Apoi vă interesează ce tip de anvelope doriți, adică din ce gamă: buget (ieftine), mediu (normale) și premium. Cam ca la orice, crescând calitatea va crește și prețul unitar – și nu neapărat într-un mod liniar. Vă prezint un clasament realizat de un furnizor de anvelope de la noi*.

Selectarea modelului anvelopei. Fiecare producător are mai multe modele care se mai împart în diferite clase. Ca să fie totul cât mai scurt de regulă sunt anvelope normale, sport, profil simetric sau asimetric, etc.

Pentru a putea compara producătorii și modelele între ele vă recomand să apelați la diverse teste comparative. Eu am încredere deosebită în nemți – ăia știu ce fac și sunt consecvenți.

  • ADAC Germania – link. Vă recomand să folosiți direct browserul Chrome pentru că traduce automat din germană. Puteți găsi teste de cauciucuri pentru dimensiunile standard. Personal am încredere mare în ADAC.
  • TyreReviews.co.uk- un site britanic unde se regăsesc adunate recenziile multor posesori de anvelope ce le-au și testat.

Din verificările mele la diverși producători și analizând rezultatele diverselor centre de testare am constatat că fiecare dimensiune de anvelopă (de la același producător și din același model) se comportă diferit ! De aceea e bine ca întotdeauna să comparați mere cu mere și nu mere cu pere; O anvelopă de la furnizorul A modelul B cu dimensiunea 205/55 R16 a ieșit nr 1 în teste iar când se testează modelul B cu dimensiunea 185/65 R15 e posibilă să obțină și locul 3-4 …

Acum că sunteți un pic mai informați: spor la achiziții și drum uscat !

Note de subsol;
* – nu sunt în nici un fel afiliat cu vreun furnizor de anvelope. Gruparea mărcilor în aceste 3 categorii aparține sursei. Știu, nu sunt toate mărcile europene disponibile în comparație.

Sunt o groază de magazine online la noi care vând anvelope, care le trimit și prin curier oriunde în țară. Ca fapt divers e bine să consultați minim 2-3 site-uri înainte de achiziție pentru că am văzut variații de cost destul de mari în prețul unitar și în costul de livrare (5, 10, 12 sau chiar 15 lei / buc).

 

Mi-a scăpat ceva ?